MODYFIKACJA AUTORSKIEGO PROGRAMU WYCHOWANIA FIZYCZNEGO DLA KLAS IV – VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ ALICJI ROMANOWSKIEJ. NUMER DOPUSZCZENIA DKW – 4014 – 68/99.
Autor modyfikacji: mgr ANDRZEJ PIEŃCZYKOWSKI
Kalinowo 2004
Mając na względzie warunki lokalowe Szkoły Podstawowej im. M. Konopnickiej w Kalinowie oraz bazę materiałową i własne predyspozycje, jako nauczyciel wychowania fizycznego, postanowiłem dodać do wyżej wymienionego programu trzy dyscypliny sportowe: tenis stołowy, unihokej oraz tee - ball. Wprowadzenie do programu dodatkowych dyscyplin podyktowane jest też zwiększającą się ilością godzin zajęć wychowania fizycznego.
Cele kształcenia i wychowania:
- nauka gry w tenisa stołowego,
- nauka gry w unihokeja,
- nauka gry w tee – ball’a,
- zapoznanie z przepisami, zasadami oraz rozwiązaniami techniczno – taktycznymi w/w gier,
- stosowanie zasad fair podczas w/w gier.
Kształtowanie umiejętności Tenis stołowy Unihokej Tee - ball
Klasa IV Poruszanie się przy stole (praca nóg). Chwyt rakiety. Pozycja forhendowa i bekhendowa. Serw bekhendowy prosty. Przebicie bez rotacji z forhendu i bekhendu. Stosowanie poznanych elementów w grze szkolnej. Poruszanie się po boisku. Chwyt kija. Prowadzenie piłki wybraną stroną indywidualnie i w parach. Podania i przyjęcia piłki, strzały z miejsca. Stosowanie poznanych elementów w grze szkolnej uproszczonej. Ustawienia zawodników (pałkarz, biegacz, łapacz). Poruszanie się po boisku. Rzuty i chwyty piłeczki. Chwyt pałki. Pałkowanie ze stojaka. Stosowanie poznanych elementów w grze szkolnej uproszczonej.
Klasa V Serwis bekhendowy z rotacją boczną i z rotacją kombinowaną. Podcięcie bekhendowe i forhendowe. Obrona lobami z bekhendu i forhendu. Stosowanie poznanych elementów w grze szkolnej i właściwej. Prowadzenie piłki przekładanką indywidualnie i w parach. Podania i przyjęcia piłki kombinowane, strzały z dystansu. Stosowanie poznanych elementów w grze szkolnej. Rozegrania taktyczne w grze. Rzuty i chwyty piłeczki. Pałkowanie dolne i górne z podrzutu. Stosowanie poznanych elementów w grze szkolnej.
Klasa VI Uderzenie side-spinowe. Top-spin forhendowy i bekhendowy. Blokowanie piłek top-spinowych. Zbijanie piłek forhendem i bekhendem. Stosowanie poznanych elementów w grze właściwej (singlowej i deblowej). Prowadzenie piłki ze zwodami. Podania i przyjęcia piłki kombinowane, strzały z dystansu z rozwiązaniami taktycznymi. Stosowanie poznanych elementów w grze szkolnej i właściwej. Rozegrania taktyczno - techniczne w grze. Rzuty i chwyty piłeczki. Pałkowanie z narzutu. Stosowanie poznanych elementów w grze szkolnej i właściwej.
Procedury osiągania celu:
- Gry treningowe w czasie zajęć wychowania fizycznego.
- Udział w turniejach organizowanych w szkole, gminie i powiecie.
- Książki wspomagające nauczyciela w pracy:
- Bondarowicz M.: „Zabawy i gry ruchowe”;
- Klimkowski T.: „Tenis stołowy. Technika i metodyka treningu”;
- Matus D.: „Atlas ćwiczeń i podstawy nauki gry w tenisa stołowego”;
- Starzyńska S.; „Unihokej dla małych i dużych”;
- Starzyńska S., Tywoniuk-Małysz A.: „Unihokej. Podstawy technik i taktyki w ćwiczeniach, grach i zabawach”.
Opis założonych osiągnięć: Klasa IV Tenis stołowy Uczeń:
- Prawidłowo porusza się przy stole,
- Właściwy chwyt rakiety,
- Zna i stosuje prawidłowo pozycję bekhendową i forhendową,
- Zna przepisy,
Wykonuje:
- serw bekhendowy prosty,
- przebicie bez rotacji,
- z forhendu i bekhendu,
- poznane elementy techniczne w czasie gry,
Unihokej Uczeń:
- Prawidłowo porusza się po boisku,
- Właściwy chwyt kija,
- Zna przepisy dotyczące zasad i przebiegu gry,
- prowadzi piłkę wybraną stroną kija indywidualnie i w parach,
- podaje, przyjmuje i wykonuje strzały z miejsca,
- stosuje poznane elementy techniczne w czasie gry uproszczonej,
Tee – ball Uczeń:
- Prawidłowo porusza się po boisku,
- Zna terminologię i ustawienia zawodników,
- Pałkuje piłkę ze stojaka,
- Wykonuje chwyty i rzuty piłki,
- stosuje poznane elementy techniczne w czasie gry,
Klasa V Tenis stołowy Uczeń potrafi wykonać:
- serwis bekhendowy z rotacją boczną i z rotacją kombinowaną,
- obronę lobami z bekhendu i forhendu,
- podcięcie bekhendowe i forhendowe,
- poznane elementy techniczne w czasie gry.
Unihokej Uczeń:
- Prawidłowo porusza się po boisku,
- Zna przepisy dotyczące zasad i przebiegu gry,
- prowadzi piłkę przekładanką indywidualnie i w parach,
- podaje, przyjmuje i wykonuje strzały z dystansu,
- stosuje poznane elementy techniczne w czasie gry szkolnej,
Tee – ball Uczeń:
- Prawidłowo porusza się po boisku,
- Zna terminologię i ustawienia zawodników,
- Pałkuje piłkę z podrzutu,
- Wykonuje chwyty (jednorącz) i rzuty piłki,
- Stosuje poznane elementy techniczne w czasie gry szkolnej,
Klasa VI Tenis stołowy Uczeń potrafi wykonać:
- serwis bekhendowy z rotacją boczną i z rotacją kombinowaną,
- obronę lobami z bekhendu i forhendu,
- podcięcie bekhendowe i forhendowe,
- poznane elementy techniczne w czasie gry.
Unihokej Uczeń:
- Zna i stosuje przepisy dotyczące zasad i przebiegu gry (zasada fair-play),
- Prowadzi piłkę ze zwodami
- Wykonuje podania, przyjęcia i strzały kombinowane
- Stosuje poznane elementy techniczne i taktyczne w czasie gry,
Tee – ball Uczeń:
- Organizuje miejsce do gry,
- Stosuje pałkowanie piłki z narzutu,
- Wykonuje chwyty i rzuty piłki,
- Stosuje poznane elementy techniczne i rozwiązania taktyczne w czasie gry szkolnej i właściwej,
- Pełni rolę sędziego.
Opracował: nauczyciel wychowania fizycznego Szkoły Podstawowej im. M. Konopnickiej w Kalinowie mgr Andrzej Pieńczykowski |